این مرکز از سال  1388 فعالیت خود را آغازنمود و تا این لحظه فعالیت

خود رابا کارگاه های (فرهنگی-ادبی-هنری) ادامه داده است*

*در حال حاظر این مجموعه دارای  9612 جلد کتاب  می باشد

خدمات مرکز : کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 6 تا 17 سال

اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضای حقیقی و مجازی*

*برگزاری کار گاه های تخصصی و فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی

*بخش های مرکز : کتابخانه کودک و نوجوان ، سالن آمفی تاتر

/امکانات ویژه مرکز : سالن مطالعه کودک و نوجوان / سالن آمفی تاتر

* کارگاه هنری

*امکانات کارگاهی : 3 کارگاه هنری

*خدمات فراگیر : ندارد

روز و ساعات فعالیت : مرکز در شیفت صبح 8 الی 13 روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر*

*پرسنل : 2 مربی فرهنگی /2 مربی هنری /1 مربی ادبی/ 1 نفر خدمات

شرایط عضویت : داشتن حد اقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 12000

تومان برای عضویت در مرکز حقیقی*

*نشانی : اهواز - بهارستان - بیست متری دوم - نبش نیایش دو -

کانون پرورش فکری شماره 5 اهواز

تلفن : 33724847

مسئول مرکز : فرح راضی حویزه

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/02/26 - 11:24
  • تعداد بازدید: 5544
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شاهنامه، فاخرترین و برترین اثرادبی- حماسی جهان است

مهدی فرجی بروجردی، شاهنامه پژوهِ خوزستانی، معتقد است: شاهنامه کتابی‌ است برای خواندن، لذت بردن و آموختن. کتابی که فقط حماسه نیست بلکه درس زندگی بر الواح آن حک شده و آیینه‌ی تمام نمای تاریخ و نگرش و رفتار ماست.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مهدی فرجی بروجردی شاعر، نویسنده، مدرس شاهنامه و شاهنامه پژوهِ خوزستانی، که در نشست مجازی شاهنامه‌خوانی « سروِ سُخن » ویژه‌ی کودکان و نوجوانان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: شاهنامه کتابی‌ است که باید خواند و آن را از حالت دیریاب و تزئینی خارج کرده و به بستر زندگی آورد چرا که محتوای این کتاب کاربردی و مفید است و قابلیت تطابق با زندگی امروز را داراست.
او با اشاره به اینکه تعلقات و تعصبات ملی، نژادی،  جغرافیایی و اعتقادی مانع نگاه جهان شمول هستند افزود: مهم‌ترین پیام  شاهنامه این است که انسان‌ها را با ملاک‌هایی چون نژاد و ملیت نسنجیم و در جهانی فارغ از تعصب و تحجّر، به دنبال اثرگذاری مثبت و متفاوت باشیم.
 او تاکید کرد: شاهنامه‌خوانی یا نقالی فرم شناخته شده وخصوصیات مشخصی دارد اما رمزماندگاری و تاثیر هنرجویان این رشته، در آن است که درعین رعایت چهارچوب‌ها،  کار هرکس، شبیه خودش بوده و رد پای نگاهی متفاوت و منحصر به فرد در شیوه‌ی اجرایش مشهود باشد.
این مدرس و کارشناس شاهنامه‌خوانی در ادامه ضمن شرح نکاتی در باب شیوه‌های نوین نقالی در زندگی امروز،  به کودکان و نوجوانان شاهنامه‌خوان توصیه کرد از تقلید کردن،  حرف تازه نزدن در اجرا و حرکات اغراق‌آمیز و نامتناسب،  دوری کرده و با توجه به محتوای قصه‌ی انتخابی در لحن، سرعت خوانش، بلندی یا کوتاهی صدا و شیوه‌ی اجرا، خلاق باشند و به اصطلاح پنجره‌ی خودشان را در این دیوار بگشایند.
فرجی بروجردی در ادامه، حوزه‌ی درک و انتقال مفهوم در نقالی و شاهنامه‌خوانی را موضوع بحث خویش قرار داد و بیان کرد:  
برای انتقال بهتر محتوا و حس هر قصه باید ابتدا با قصه‌ها و شخصیت‌ها ارتباط بگیریم و نه شبیه دیگران بلکه شبیه به خود و با توجه به دریافت‌هایمان از قصه به اجرا بپردازیم. 
وی یادآور شد: هدف از نقالی این است که مفاهیم قصه را انتقال  بدهیم پس باید در حرکات بدن تعادل ایجاد کرده و با لحن و حس مناسب قصه‌ها را طوری روایت کنیم  که برای انسان امروز قابل فهم باشد و از نوع تعریف کردن ما لذت ببرد و در نهایت رمز ماندگاری آن است که خلاق و متفاوت باشیم و سعی کنیم  پرچم خودمان را روی قله‌ی سخن برافرازیم.
بر اساس این گزارش، نشست شاهنامه‌خوانی استانی « سروِ سُخن » به عنوان یکی از ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت فردوسی، با حضور مدیر کل کانون خوزستان، معاونت فرهنگی، کارشناس و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی و فرهنگی و جمع کثیری از نوجوانان شاهنامه‌خوان مراکز کانون پرورش فکری خوزستان،  در صفحه‌ی مجازی همایش‌های ادبی این استان، برگزار شد.
گفتنی است؛ که در این نشست استانی که با استقبال پرشور اعضا و مربیان مواجه شد قریب به 40 نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان به اجرای شاهنامه‌خوانی پرداختند.
این رویداد مجازی ادبی،  با سرپرستی زینب خورشیدی و نقد و بررسی کلی ویدئوهای شاهنامه‌خوانی  اعضا به کار خود پایان داد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت